Aktivity do angličtiny na SŠ

Jaké aktivity využít nejen v období kolem pololetí, jarních prázdnin nebo konce roku v anglickém jazyce na středních školách?

Jistě jste se setkali s přepracovaností sebe i studentů na konci pololetí (stejně jako na konci jakéhokoli náročného období) a možná nevíte, kudy kam, po jakých metodách sáhnout a na co se zaměřit. Ráda bych vám zde prezentovala pár tipů, které bych ráda sama uplatnila ve výuce anglického jazyka. Doufám, že vám budou přínosem.

Původní článek najdete na www.ucitelnice.cz/aktivity-do-anglictiny-na-ss.

Lodě, běhací diktát nebo zombie apokalypsa?

Zkuste výuku odlehčit, můžete využít nejrůznějších aktivit a podívat se na výuku z maličko jiné perspektivy.

LODĚ

Mezi aktivity, které se mi v poslední době velice osvědčily, bych rozhodně zařadila například lodě. Tato aktivita vám určitě bude blízká, stačí nakreslit herní pole a urči si polohu svých lodí, druhý student udělá to samé na svém herním poli. Následně studenti kladou otázky a zkouší zjistit rozložení lodí druhého hráče. Místo klasické varianty (H-3 atp.) však můžete zkusit zařadit slovní zásobu, konverzaci či gramatické jevy. Možná se vám aktivita protáhne na půl hodiny, studenti se však zabaví a poměrně odlehčenou formou si procvičí probírané učivo.

Podívejte se na například na lodě k tématu:
➡️ Trpný rod: PASSIVE BATTLESHIPS
➡️ Present perfect, past a future: GRAMMAR BATTLESHIPS

BĚHACÍ DIKTÁT

Mezi další zábavnější aktivity patří také běhací diktát, který lze využít například u výuky nepřímé řeči (ale rovněž čehokoli jiného). Studenti utvoří týmy. Jejich cílem je dostat na svůj pracovní list informace z druhé strany třídy, ovšem bez křičení přes třídu a kopírování informací u zdroje. Tato aktivita může být velice zábavnou a dá se hrát také kdekoli mimo třídu.

NEZVYKLÉ PROSTŘEDÍ

Zkuste své studenty přenést do jiného prostředí – například na opuštěný ostrov, do rozbitého města, v němž řádí zombie apokalypsa, nebo třeba na Mars. Vymyslete konverzační úkoly pro studenty a proveďte je běžnými konverzacemi v netypickém prostředí – co třeba:

  • nakupovat tenisky u mimozemšťana,
  • objednat si jídlo v jídelně budoucnosti, kde se podává jen pro nás neznámé jídlo,
  • nebo třeba nakreslit mapu města pod nadvládou zombie?

Fantazii se meze nekladou…

Suchej únor či jiné výzvy

Pokud chcete zůstat nohama na Zemi, rozhodně doporučuji zkusit se zaměřit na nějaké netradiční – a aktuální – téma.

Co takhle si společně se studenty stanovit nějakou výzvu? Co takhle si psát poznámky jen ručně, číst si každý den 10 minut nebo třeba zkusit zúčastnit se nějaké výzvy na způsob Suchého února (logicky zejména u maturitních ročníků) či jiné alternativy? Pokud nemáte maturitní třídy, tematiku Suchého února lze jistě převést i do jiných podob nebo ji minimálně lze zpracovat – je možné zapojit statistické údaje týkající se např. alkoholismu, nadváhy, nadměrné konzumace cukru, kouření či užívání drog, navíc se se svým projektem můžete zúčastnit soutěže iniciativy Suchej únor[1].

Zaměřit se však můžete také na charitu, laskavost a zajímavé životní příběhy, mezi takové patří například Terry Fox[2].

Přečtěte si více o zmiňovaných výzvách:
➡️ SUCHEJ ÚNOR – soutěž pro žáky základních a středních škol
➡️ TERRY FOX – cancer research, charities

Kvízy a hry

Pokud raději zůstanete věrni klasice, vyzkoušejte něco nového z možností kvízů a her. Pokud se studenty cílíte například na výzvu omezení digitálních technologií, možná vám přijde vhod Plickers.com. Užití Plickers je naprosto jednoduché. Na počítači si vytvoříte kvízy, které přiřadíte ke třídám a do telefonu si stáhnete aplikaci. Vytisknete si kódy a ty rozdáte studentům. Následně si otevřete aplikaci v telefonu, spustíte kvíz, naskenujete kódy studentů ve třídě, můžete zobrazovat statistiky i správné odpovědi. Lze propojit se třídou v Google Classroom a sledovat práci či pokrok jednotlivých studentů.

Více o použití Plickers v hodinách se můžete dozvědět zde:
➡️ ZKUŠENOST AUTORKY – krátké video o použití Plickers
➡️ PLIKCERS JAKO NÁSTROJ K OPRAVOVÁNÍ – blogový článek, jak na to krok za krokem

Skvělé prémiové funkce nabízí také Quizlet, který umožňuje trochu odlišnou skupinovou práci např. od Kahootu, pro obměnu Kahootu či Quizziz můžete využít například Blooket, pokud se u vašich studentů osvědčí. Pokud vaši studenti mají rádi výzvy v poslouchání a doplňování písní, můžete pro skryté opakování gramatiky také využít ty. Můžete ale zpracovat kvíz například jen Google prezentaci a nechat studenty hádat písně k danému tématu, rozluštit neznámá slova, odpovědět na záludné otázky, seřadit, přiřadit atd.

Pokud chcete se studenty zkusit výzvy v poslouchání a dopisování písní:
➡️ PRESENT PERFECT CONTINUOUS – opakování gramatiky mimo jiné skrze doplňování písní

Konverzace, aneb pojďme se rozmluvit

Určitě mrkněte na možnosti konverzace. Jednu jsem vám již předestřela výše, a sice konverzaci v jiné realitě, mezi takové klasičtější formy můžete využít konverzační kartičky – a to ať už na nějaká obecná témata, tak na specifickou slovní zásobu či konverzační gramatiku. Můžete využít také různé myšlenkové mapy či kontroverzní témata, v nichž studenti mohou soupeřit například v rámci nápodoby debatní ligy. Studentům můžete přiřadit role nebo jim nabídnout možnost výběru vlastního tématu nebo je nechat zpracovat konkrétní téma (př. výlet do zahraničí) založené na nějakém reálném úkolu formou task-based learning.

Zmíněné nápady ve formě konkrétních materiálů najdete například zde:
➡️ SPEAKING CARDS: LET’S HAVE A CHAT – konverzační kartičky s 80 tématy
➡️ SPEAKING CARDS: PRESENT PERFECT CONTINUOUS – konverzační situace pro procvičení předpřítomného průběhového času
➡️ SPEAKING MIND MAPS – 15 témat se slovní zásobou
➡️ IN-CLASS DEBATING – kontroverzní témata s prvky debatní ligy
➡️ REPORTED SPEECH – procvičení nepřímé řeči využívající mimo jiné různé role
➡️ 5 TASK-BASED LEARNING ACTIVITIES – travelling, life, confidence, media, shopping

Vymyslete společně projekt, udělejte si z výuky zábavu

Probíráte právě téma jídlo? Uvařte si recepty z anglicky mluvících zemí. Zabýváte se sporty? Najděte nejbizarnější a nejpopulárnější sporty a sportovce z daných zemí a vymyslete studentům zajímavou formu výstupu. Nebojte se studentům zadat témata na mluvení a nechat je zpracovat například podcast pomocí WakeletuPadletu či jiné třídní nástěnky. Uvidíte, že 2-3 minuty zvládnou mluvit bez problému, a navíc se mohou dozvědět nové informace. Můžete tvořit koláže, prezentace, medailonky, profily známých historických osobností na seznamku…

(Sebe)hodnocení

Na co by se nejen s koncem pololetí či školního roku nemělo zapomenout je bezpochyby sebehodnocení studentů (ať už individuální či vrstevnické) a zpětná vazba na hodiny[1]. Můžete využít nejrůznějších (sebe)hodnoticích záznamových archů, diskutovat o využívaných metodách a aktivitách či se zaměřit na vlastní pokrok studentů.

Stáhněte si ZDARMA materiál pro (sebe)hodnocení na profilu autorky:
➡️ (SEBE)HODNOCENÍ UPLYNULÉHO ROKU

Nemám čas, nestíhám

Pokud nestíháte, mrkněte na nějaké předpřipravené sety aktivit, které ve své třídě můžete využít ihned.

Vyzkoušejte třeba tyto konverzační hry:
➡️ 10 ANGLICKÝCH KONVERZAČNÍCH AKTIVIT BEZ PŘÍPRAVY

Chcete něco, co můžete udělat teď hned na místě?

  • Rozdělte studenty do dvojic, posaďte je čelem k sobě, student čelem k tabuli se dívá na obrázek a popisuje jej, druhý kreslí. Jedná se vlastně o formu task-based learning.
  • Buďte kreativní a nechte si od AI vytvořit všelijaké výmysly nebo vyhledejte existující, nebudete litovat. Mrkněte třeba SEM.
  • Nebo jen dejte studentů míč a nechte je, ať si navzájem kladou otázky, kdo chytí, odpovídá. Vše se počítá!

Zdroj grafiky a obrázků: Canva

Přejít nahoru