Používáte ve výuce deskové hry? Ve své výuce jsem je začala pravidelně zařazovat do fáze reflexe, a to jak v anglickém, tak v českém jazyce.
Jejich využití si dovedu představit také v literatuře, opakování a procvičování pojmů nebo v angličtině jako konverzační či procvičovací hru. Určitě by se daly využít v dalších předmětech – napadá mě poznávačka rostlin či zvířat v biologii, hlavní města v zeměpise, výpočet příkladů v matematice atd.
V rámci mé tvorby zatím na e-shopu najdete hry na gramatiku v českém jazyce, a sice na lexikologii (1. ročník), morfologii (2. ročník), syntax (3. ročník) a pravopis (1.-3. ročník).
Jak to funguje?
Studenti dostanou desku s vytvořenou hrou (můžete laminovat nebo třeba tisknout na čtvrtku či tvrdší papír) a řešením – to buď může být natištěné na druhé straně, nebo jej mohou dostat zvlášť. Doporučuji netisknout oboustranně, protože potom musí dávat pryč figurky atp. Můžete si pořídit set hracích figurek a kostek, případně můžete využít prstýnky, víčka od zvýrazňovačů, gumy či další malé předměty, pro kostku potom můžete využít například on-line dice neboli kostku, nějakou aplikaci nebo generátor náhodných čísel, který je třeba součástí Google vyhledávače.
Za správnou odpověď student získá bod, za špatnou se o dvě pole vrátí. Řešení poté může mít jeden z nich nebo jej mohou mít položené na stole a v případě potřeby si odpovědi zkontrolovat. To už je na vás.
Proč do výuky zařadit deskovky?
Jedná se o zábavnější formu procvičení jednotlivých jevů. Budou studenti raději vyplňovat pravopisné cvičení, nebo si zahrají hru? Myslím, že odpověď je vcelku jednoduchá. Podpoříte aktivní přemýšlení o učivu i týmového ducha a ještě můžete rozdat plusy za aktivitu pro výherce.
Další inspirativní deskové hry
>> nepřímá řeč od ISL Collective
>> botanická desková hra od Učím příro.země
Velké množství deskových her na různá témata najdete také na Učitelnici.